Sådan holder du vægten nede, også selvom du har skader

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Vi kan alle sammen komme ud for at blive skadet en gang imellem. Det er i større og mindre grad og gælder, uanset om du er elitegymnast eller blot går nogle lange ture i løbet af ugen. Det sker for alle. For nogle betyder en skade, at de føler sig utilpas ved at træne, og så kan det altså være rigtig svært at holde vægten nede, når din krop pludselig ikke får den motion, den er vant til. Der er heldigvis hjælp at hente. Herunder kan du læse nogle råd til at holde vægten nede, selvom du har fået en skade under motion.

Investér i vægte til hjemmet

Først og fremmest kan det være en god idé at holde øje med din vægt løbende ved hjælp af en badevægt. Her er hemmeligheden ikke at blive fanatisk og gå helt i sort, hvis du har taget et kilo eller to på. Det er i stedet en måde at undgå, at vægten svinger for meget eller pludselig stiger markant. Med en badevægt kan du opdage en stigning i vægten, inden det bliver så voldsomt, at det kan være svært at komme af med igen, når din skade er helet.

For at holde vægten nede vil det for nogle give god mening at holde mere øje med deres mad, nu hvor de ikke kan dyrke samme grad af motion. Har du ikke allerede har en køkkenvægt, bør du derfor investere i en, så du er sikker på, at dine portioner ikke er så store, at du ender i et konsekvent kalorieoverskud og til sidst tager mere på, end du har lyst til. Du kan finde nogle af Danmarks bedste vægte hos vaegteeksperten.dk, hvor de har et bredt udvalg af vægte – både til badeværelset og køkkenet.

Brug tape til at holde skaden nede

Er skaden sket, eller er du begyndt at have muskeltræthed eller hævelser i dine led, så kan det for hverdagsmotionisten føles som en enorm udfordring at komme ud af fjerene og bevæge sig. Særligt fordi det ofte vil være forbundet med ubehag. Uanset hvor grundig du er med din kost, så er det dog vigtigt, at du får bevæget dig i dagligdagen. Derfor bør du investere i kinesiotape, der kan bruges under sport, genoptræning og anden fysisk aktivitet.

Kinesiologitape kan nemlig aflaste musklerne og reducere hævelser eller inflammatoriske tilstande. Det er blandt andet også derfor, det bliver mere og mere normalt at se topatleter med sportstape rundt omkring på kroppen. Tapen er elastisk, og ved korrekt påføring vil den afhjælpe spændinger og stivhed i musklerne samt stimulere din blodcirkulation. Det betyder naturligvis ikke, at du kan dyrke eliteidræt uden frygt for at forværre din skade. Men det betyder, at du har mulighed for stille og roligt at træne dig op efter en eventuel skade, og ved kroniske skader vil det kunne hjælpe dig med at motionere med en langt lavere grad af smerter end ellers.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *